Studentenberichte

Shunske Sato (Konzertmeister De Nederlandse Bachvereniging und Konzertmeister Concerto Köln)

I had just begun tinkering with the baroque violin when I got to know Mary in 2008. Hardly given a chance to be shy about “not knowing enough” about baroque – which I was – I was immediately taken by her easygoing, zesty and warm personality and engaging teaching. After just a few encouraging private lessons and even before I officially became her student, she swiftly included me as one of her own in her class and projects at the Hochschule in Munich. Her knowledge of historical performance practice is vast, her experience and repertoire extensive; but none of that was imparted without being coupled with her immaculate sense of taste, balance and rhythmic swing (the concept of “swing” has never been taught to me so effectively as from her: shooba-daba-da). To listen to her demonstrate and play was always a delight too: lyrical, honest, precise and full of spirit.

Mary is also an incredibly experienced and sought-after concertmaster, and she is the first teacher who taught me in a definite manner what it is to lead an orchestra. From the very start her enthusiastic, natural manner of leading from the violin fascinated me, and whenever I had the chance of playing in an ensemble where she led, I did all I could to absorb like a sponge as many tricks of the trade as I could, noting how she would prepare and annotate parts, rehearse and inspire a group of musicians. Captivating too was her “art of cue giving” – how to convey tempo, color and mood with a single, clear gesture. I now do quite a lot of orchestral leading myself, and Mary has equipped me for it in every imaginable way. And I still ask myself every so often: “how would Mary do it?”

I loved every one of the four years that I studied with her, and her guidance has profoundly impacted me both musically and professionally. But what keeps her so close to my heart is that she is simply a wonderful human being. To me she is a friend, a great cook, someone to laugh and smile with, and someone who will always stand by you.

- Shunske Sato

 

Mayumi_Hirasaki (Konzertmeisterin Concerto Köln)

Die Begegnung mit Mary hat meinem Leben als Musiker eine entscheidende Wendung gegeben. Sie hat meine Begeisterung für die Barockvioline und das Barockrepertoire geweckt und gefördert. Durch ihre Unterstützung konnte ich meinen Weg finden, dafür werde ich ihr immer sehr dankbar sein!

- Mayumi Hirasaki

 

Julia Huber (Konzertmeisterin L’Orfeo Barockorchester)

Ich habe bei Mary Utiger von 1996 bis 1999 in Frankfurt Barockgeige studiert, neben meiner Anstellung im Luxemburger Sinfonieorchester. Das Studium tat mir sehr gut, weil Mary mich vom ersten Augenblick an auf gleicher Augenhöhe behandelte. Der Unterricht selber war geprägt von ihrem phantasievollen und farbigem Spiel, dem man gerne nacheiferte, von Mary aber auch durchgehend dazu ermuntert, eigene Ideen und einen eigenen Klang zu entwickeln. Sie selber war sich auch nicht zu schade, mich schnell in die “Barockszene” einzuführen, wodurch ich dann bald den Mut fasste, meine Stelle zu kündigen und ganz freiberuflich zu spielen. Gerne denke ich an die Stunden bei ihr zu Hause zurück, wo ich neben der Geigenstunde von ihren Kochkünsten profitieren durfte, aber auch frühmorgens eine Tai Chi Stunde im Freien bekam, oder mit ihrem Sohn im Wald Pilze sammeln ging. Mary steht, ob beruflich oder privat, voll und ganz hinter ihren Studenten, auch jetzt noch als “Kollegin” genieße ich die enge Verbindung und das Musizieren mit ihr. Danke, Mary!

-Julia Huber-Warzecha